Hoofdlijnen ontwerp van de verkeersstructuur in en om Opbroek
satie van Opbroek heeft de nodige gevolgen voor de verkeersafwikkeling in het gebied in Opbroek en omgeving. Het is belangrijk aan te geven hoe de verkeersstructuur na realisatie van Opbroek eruit komt te zien. Het hoofdlijnen ontwerp is opgesteld. In grote lijnen komt dit op het volgende neer:
- De hoofdontsluiting van Opbroek Noord en Zuid wordt door middel van rotondes aangesloten op de Enterstraat en de Leijerweerdsdijk. De snelheid op deze hoofdontsluiting wordt 30 km/u.
- De bestaande wegen (landelijke wegen) in en direct grenzend aan de plannen Opbroek Noord en Zuid worden ingericht als fiets-voetpad (ontheffing waar nodig). De bestaande wegen (landelijke wegen) buiten het plan blijven toegankelijk voor landbouwverkeer.
- Op de wethouder H.H. Korteboslaan moet zo min mogelijk doorgaand verkeer komen. Voorstel is ook om een verbod in te stellen voor vrachtverkeer (behalve bestemmingsverkeer en voor exploitatie van percelen) en de weg als 30 km/u straat in te richten. Deze weg maakt onderdeel uit van de “derde” fietsring en voorstel is om een deel van deze weg (bijvoorbeeld tussen de Oosterhofweg en Witmoesdijk) in te richten als fietsstraat (auto te gast).
- De Pelmolenweg zal als noordelijke ontsluitingsweg van Opbroek worden opgewaardeerd (asfalt), maar wel 30 km/u blijven.