Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Fietsstructuur Rijssen-Zuid

Aan de zuidzijde van Rijssen is een fietsstructuur aanwezig tussen de Keizersdijk aan de westzijde van Rijssen en de fietstunnel Verenlandweg aan de oostzijde van Rijssen. De fietsstructuur loopt voor een deel via bestaande fietsvoorzieningen, zoals fietspaden of fietsstroken. Dit is de blauwe doorgetrokken lijn in de afbeelding.

Het fietsverkeer tussen wonen, scholen (basis- en voorgezet onderwijs), sportvoorzieningen (Het Opbroek en de Koerbelt) en als recreatie neemt toe. Daarom zijn goede fietsvoorzieningen en oversteekvoorzieningen aan de zuidzijde van Rijssen steeds meer van belang. In de fietsstructuur Rijssen-Zuid zijn op een aantal plekken deze voorzieningen nog niet goed geregeld. Dit is de rode stippellijn in de afbeelding.

Fietsverbinding Rijssen-Zuid, vanuit de Braakmanslanden tot aan de Wierdensestraat. Hierop staat aangegeven welke delen al wel klaar zijn en welke nog niet.

Fietsvoorzieningen tussen de Markeloseweg en de Enterstraat

In 2023 zijn op de Wethouder Korteboslaan de voorzieningen tussen de Oosterhofweg en de Leijerweerdsdijk afgerond. De volgende stap is het inrichten van de ontbrekende onderdelen in de fietsstructuur tussen de Markeloseweg en de Enterstraat aan de zuidzijde van Rijssen. Het gaat hierbij om de volgende onderdelen:

  • Het kruispunt Markeloseweg – Kruisweg (A);
  • Een fietsverbinding tussen Markeloseweg en de Casparus B.J. Landweerlaan (B);
  • De Schapendijk tussen de Casparus B.J. Landweerlaan en de Enterstraat (C);
  • Het kruispunt Enterstraat – Schapendijk (D).
Route tussen het kruispunt Markeloseweg-Kruisweg (A), via het bos (B), Schapendijk (C) tot aan het kruispunt Enterstaat-Schapendijk (D)

Meer uitleg over de verschillende onderdelen van deze fietsstructuur vindt u hieronder.

De bestaande fietsvoorzieningen (fietsstroken) op de Kruisweg sluiten aan op dit kruispunt. Het
kruispunt wordt verbreed en er worden op de Markeloseweg middengeleiders aangebracht. Hierdoor wordt het oversteken voor fietsers en voetgangers veiliger, omdat in twee etappes de Markeloseweg overgestoken kan worden.

Ontwerpplan kruispunt Markeloseweg-Kruisweg (pdf, 799 Kb)

Dit onderdeel is een ontbrekende schakel in de fietsstructuur aan de zuidkant van Rijssen. Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar een fietsverbinding door het bos. 

Ontwerpplan fietspad tussen Markeloseweg en Casparus B.J. Landweerlaan (pdf, 73 kb)

De Schapendijk tussen de Casparus B.J. Landweerlaan en de Enterstraat wordt ingericht als fietsstraat, door midden op de Schapendijk een rode rijloper voor het fietsverkeer aan te brengen in combinatie met fietsstraatborden en fietsstraatsymbolen op het wegdek. Overig verkeer mag ook gebruik blijven maken van de Schapendijk. In de fietsstraat komen snelheidsremmende maatregelen. Ook wordt langs de Schapendijk een voetpad aangelegd.

Ontwerpplan fietsstraat Schapendijk en kruispunt met Enterstraat (pdf, 1 Mb)

De fietsstraat Schapendijk sluit aan op dit kruispunt. En aan de andere zijde van het kruispunt op het bestaande fietspad Schapendijk, dat via de Oosterhofweg aansluit op de fietsstraat Wethouder
Korteboslaan richting de Pelmolenweg. Het kruispunt wordt verbreed en er worden op de Enterstraat middengeleiders aangebracht. Hierdoor wordt het oversteken voor fietsers veiliger, omdat ze in 2 etappes de Enterstraat over kunnen steken. Ook steken fietsers niet meer over op het midden van het kruispunt, maar op een aparte fietsoversteek naast het kruispunt.

Ontwerpplan fietsstraat Schapendijk en kruispunt met Enterstraat (pdf, 1 Mb)

De onderdelen A, C en D worden in april en mei 2025 uitgevoerd.

Toekomstig onderdelen in de fietsstructuur Rijssen-Zuid zijn:

  • Het aanbrengen van fietsvoorzieningen op de Vincent van Goghstraat en de Turfweg,
  • De herinrichting van de Pelmolenweg,
  • De herinrichting van het kruispunt Wierdensestraat – Pelmolenweg aansluitend op de fietstunnel Verenlandweg.

Voor deze onderdelen van de fietsstructuur moet de planvorming nog verder uitgewerkt worden.