Hulp bij geldzaken en schulden
Wij bieden ondersteuning aan inwoners met geldzorgen. Samen met u gaan we op zoek naar een oplossing.
Dit doen we door het geven van informatie en vrijblijvend advies. We helpen ook bij het oplossen van betaalproblemen of problemen om rond te komen. Vraag gerust om hulp en wacht daar niet te lang mee. Wij willen u als inwoner helpen, door samen te zoeken naar een oplossing.
Twijfel niet!
Vraag om hulp. Een eerste betalingsachterstand is vaak nog eenvoudig op te lossen. Wanneer u langer wacht, wordt de kans groter dat uw schulden verder oplopen. Wij adviseren u over financiële tegemoetkomingen waar u recht op kunt hebben. Ook krijgt u tips over het op orde brengen en houden van uw administratie, budgetcursussen en andere diensten van organisaties die u verder kunnen helpen.
We hebben een melding ontvangen over betaalachterstand
Zorgverzekeraars, energieleveranciers, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven melden het bij ons als er bij hen een betaalachterstand is. Dat is voor ons een teken om hulp aan te bieden.
Als we een melding over uw woonadres hebben ontvangen, willen we graag contact met u opnemen om te horen of u behoefte heeft aan hulp. Daarom sturen we u een bericht of nemen we telefonisch contact op. We zijn geen deurwaarder of incassobureau. We willen alleen weten of we ergens mee kunnen helpen.
Als wij u ergens mee kunnen helpen, maken we graag een afspraak voor een adviesgesprek. In dit gesprek nemen we een aantal zaken door en bieden we hulp aan waar dat mogelijk is.
Van wie krijgen wij deze melding?
Wij kunnen een melding krijgen van uw zorgverzekeraar, energieleverancier, woningverhuurder of het drinkwaterbedrijf. Als u een rekening niet hebt betaald, nemen zij eerst zelf contact met u op. Als u de rekening na 60 dagen nog niet hebt betaald, melden zij dat aan ons.
Mogen organisaties uw gegevens zomaar aan ons doorgeven?
Ja. Maar alleen zorgverzekeraars, energieleveranciers, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven mogen dat. Zij mogen dat alleen als rekeningen niet (volledig) zijn betaald. Wij hebben uw gegevens nodig om hulp aan te kunnen bieden. Dat zijn we als gemeente ook wettelijk verplicht. Dit is vastgelegd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs).
Welke gegevens ontvangen wij?
Als wij een melding van een organisatie ontvangen, staat daar het volgende in:
- uw naam;
- uw adres;
- uw contactgegevens;
- aantal maanden betaalachterstand;
- het openstaande bedrag.
Heeft u een aankondiging voor ontruiming van uw woning gehad (huisuitzetting)? Worden door betaalachterstanden gas en licht of water afgesloten?
Neem zo snel mogelijk contact ons op
Neem zo snel mogelijk contact op met ons op en vraag naar de consulent schulddienstverlening. U kunt telefonisch contact opnemen met het sociaal vraagplein via (0548) 85 48 54. Mailen kan ook. Stuur dan een bericht naar geldzorgen@rijssen-holten.nl. Zet ‘SPOED’ in het onderwerp en vermeld het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u het overzicht of de controle over uw financiële situatie kwijt?
Wordt het lastig om alle rekeningen te betalen? Heeft u een vraag en lukt het u niet om hier zelf een antwoord op te vinden?
Wij willen u hier graag mee helpen
Dat geeft weer rust. In een adviesgesprek met een medewerker van ViaVie Thuisadministratie kunt u uw vragen stellen. Hulp van VieVie is gratis en vrijblijvend.
Heeft u meer nodig dan alleen een advies, omdat u beginnende of al langer bestaande schulden hebt?
De gemeente wil u ook dan helpen. Samen met u wordt gezocht naar een oplossing voor uw schulden. Samen kijken we naar de oorzaak van uw financiële problemen. We geven informatie en vrijblijvend advies. En als u dat wilt, kunnen we afspraken maken om de betaalachterstanden op te lossen. Ook kunnen we samen kijken naar een oplossing voor de schulden als het niet lukt om ze zelf terug te betalen.
Het 1e gesprek
Na aanmelding nodigen we u uit voor een vrijblijvend adviesgesprek met de consulent schulddienstverlening. U mag altijd iemand meenemen naar het gesprek. In het eerste gesprek richten we ons op kennismaken en het verhelderen van uw vraag.
Het 2e gesprek
Tijdens het tweede gesprek kijken we naar mogelijke oplossingen voor de oorzaak van de schulden. Want het is natuurlijk fijn als er in de toekomst geen nieuwe schulden ontstaan. Daar gaan we samen aan werken. Hoe dit traject er precies uitziet, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Enkele voorbeelden zijn:
- inkomsten en uitgaven in balans brengen;
- betalingsregelingen treffen;
- voorbereiden op en aanmelden voor een schuldenregeling
Verder kijken we naar de schulden
Zo proberen we tijdens dit traject er samen voor te zorgen dat de schulden worden opgelost.
Wilt u meer weten? Steffie geeft informatie over schuldhulpverlening en schuldregelingen.
Schulddienstverlening
Als u in aanmerking komt voor schulddienstverlening kan het schulddienstverleningstraject o.a. bestaan uit:
- Budgetadvies
- Budgetbeheer
- Schulden regelen
Het is ook mogelijk dat u doorverwezen wordt naar andere instanties voor aanvullende hulp.
Budgetadvies
Budgetadvies kan deel uitmaken van uw schulddienstverleningstraject. Bij budgetadvies krijgt u tips en adviezen om uw inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen en te houden. Tijdens het gesprek komen de volgende zaken aan de orde:
- een maandbegroting opstellen;
- het bestaande uitgavenpatroon in kaart brengen en zo nodig aanpassen;
- mogelijkheden bespreken om het inkomen te verhogen door gebruik te maken van financiële regelingen en voorzieningen;
- besparingstips;
- uw administratie op orde houden (Vie Vie)
Verder kan er eventueel worden verwezen naar partners zoals maatschappelijk werk zoals bijvoorbeeld Via Vie en Mee. Het uiteindelijke doel is dat u weer zelfstandig uw geldzaken kunt regelen.
Werkwijze
Budgetbeheer loopt via stadsbank Oost Nederland. Uw inkomen komt binnen bij de afdeling budgetbeheer. De afdeling budgetbeheer betaalt uw vaste lasten (huur, energie, zorgverzekering en dergelijke). Reserveren voor bepaalde nota’s, kleding en onvoorziene uitgaven is ook mogelijk. Het leefgeld wordt wekelijks of maandelijks overgemaakt naar uw eigen (leef) rekening. Facturen of betalingen die niet in uw vast budget zitten kunt u via mijnstadsbank.nl uploaden voor betaling.
Heb je schulden?
Bij budgetbeheer wordt er in principe nog niets met uw schulden gedaan. Als eerste richt budgetbeheer zich op het terugkrijgen van rust en stabiliteit in je financiële situatie. Als het mogelijk is binnen je budget en het noodzakelijk is, worden er betalingsregelingen getroffen, maar er wordt geen actief contact onderhouden met schuldeisers. Dat betekent dat schulden in eerste instantie blijven, en mogelijk groter worden. Hoe vervelend ook: deurwaarders kunnen nog steeds aankloppen. Schuldenvrij worden komt aan de orde als er een schuldregeling gestart kan worden.
Zelf je financiën regelen lukt niet altijd. Misschien is er sprake van een lichamelijke of verstandelijke beperking, ouderdom of heb je te maken (gehad) met een ingrijpende gebeurtenis. In zo’n geval is beschermingsbewind mogelijk verstandig.
Beschermingsbewind wordt uitgesproken door een rechter
Uw beschermingsbewindvoerder regelt al uw financiën. Zij betalen de vaste lasten, regelen toeslagen, toetsen of u in aanmerking komt voor voorzieningen of kwijtscheldingen en proberen voor u te sparen. Van de beschermingsbewindvoerder ontvangt u boodschappengeld.
U mag zelf een bewindvoerder zoeken
De aanmelding verloopt via de bewindvoerder. De consulent schulddienstverlening kan advies geven over beschermingsbewind en met u meedenken.
Heeft u schulden?
De beschermingsbewindvoerder doet in principe nog niets met uw schulden. Als het mogelijk is binnen uw budget en het noodzakelijk is, worden er betalingsregelingen getroffen, maar er wordt geen actief contact onderhouden met de schuldeisers. Dit komt aan de orde als er een schuldregeling gestart kan worden. Hiervoor zal de bewindvoerder u aanmelden bij de gemeente.
Meld u aan als u schulden heeft
U heeft schulden. Die wilt u graag oplossen. De gemeente Rijssen-Holten werkt hiervoor samen met de stadsbank Oost Nederland. Als eerste meld u zich aan bij de gemeente Rijssen-Holten.
Plan van aanpak
De schulddienstverlener van de gemeente brengt de schulden in beeld en maakt een plan van aanpak. Het plan van aanpak en alle bijbehorende stukken gaan naar de stadsbank Oost Nederland die de schuldregeling start.
Voor schuldhulp aan ondernemers kunt u bellen met het team schulddienstverlening via (0548) 85 48 54. Zij zullen u dan doorverwijzen naar de juiste kanalen.
De gemeente werkt met meerdere partijen en organisaties samen als dit in het belang is van het schulddienstverleningstraject. Het gaat om de volgende partijen:
- Stadsbank Oost Nederland
- Avedan maatschappelijk werk
- MEE IJsseloevers
- Woningbouwcorporatie De Goede Woning
- Woningbouwcorporatie Viverion
- Via Vie thuisadministratie
- ROZ Regionaal orgaan zelfstandigen (ondernemers)
- Rise-up
- Voedselbank Rijssen-Holten
- Diaconaal netwerk (of diakenen van uw eigen kerkelijke gemeente)
- Werkgevers
Neem voor meer informatie en vragen contact op met een consulent van schulddienstverlening van de gemeente. Dat kan via het sociaal vraagplein (0548) 85 48 54 of via e-mail: geldzorgen@rijssen-holten.nl. Geef in uw e-mailbericht aan dat u contact wilt over hulp bij geldzaken. Details over uw situatie hoeft u in die e-mail niet te vermelden.