Afvalstoffen- en rioolheffing
De gemeente heft jaarlijks verschillende soorten belastingen. Bijvoorbeeld de afvalstoffen- en rioolheffing.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is de belasting die u betaalt voor inzameling, vervoer en verwerking van huishoudelijk afval. Elk huishouden moet afvalstoffenheffing betalen, ook als u het afval nooit meegeeft.
- Eenpersoonshuishoudens: € 170,-
- Meerpersoonshuishoudens: € 219,-
Rioolheffing
Ieder huishouden, bedrijf of instelling dat gebruikmaakt van het riool moet rioolheffing betalen. Met het geld dat de gemeente via deze belasting ontvangt, onderhouden we de gemeentelijke riolering.
- Voor afvalwater van 500m3 of minder: € 179,-
Voor elke volgende eenheid van 100m3 afvalwater:
- Per eenheid boven de 500 tot en met 5000m3: € 94,33
- Per eenheid boven de 5000 tot en met 10.000m3: € 77,58
- Per eenheid boven de 10.000m3: € 37,04
Als u de aanslag gemeentelijke heffingen digitaal wilt ontvangen, kunt u zich aanmelden op MijnOverheid. Via MijnOverheid ontvangt u dan de aanslag met de WOZ-beschikking, onroerendezaakbelasting en afvalstoffen- en rioolheffing.
Wilt u de gemeentelijke heffingen betalen met automatisch incasso, wilt u een betalingsregeling starten of kwijtschelding aanvragen? Dan vindt meer informatie hierover op de pagina betalingsregeling of kwijtschelding gemeentelijke heffingen.
Verhuist u naar een andere gemeente?
We verlagen de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als u verhuist naar een andere gemeente. Als u de adreswijziging hebt doorgegeven bij uw nieuwe gemeente, dan hoeft u niets te doen. Heeft u voor een jaar betaald? Dan krijgt u het teveel betaalde terug. Een verhuizing in de loop van het jaar is niet van invloed op de onroerendezaakbelastingen. Meer hierover leest u bij OZB en WOZ.
Verhuist u binnen dezelfde gemeente?
Bij verhuizing binnen de gemeente blijft in principe de oude aanslag gelden. Dit geldt als alle personen van het oude adres meeverhuizen naar het nieuwe adres.
Bent u het niet eens met uw aanslag afvalstoffen- of rioolheffing? Wij raden u aan eerst contact op te nemen met de medewerkers van Belastingen via (0548) 85 48 05 of belastingen@rijssen-holten.nl.
U kunt schriftelijk bezwaar maken. Zorg ervoor dat u uw bezwaarschrift binnen 6 weken na de datum op de aanslag stuurt aan de heffingsambtenaar van de gemeente Rijssen-Holten, Postbus 244, 7460 AE Rijssen. Vermeld in ieder geval:
- naam en adres;
- datum van het bezwaarschrift;
- waartegen u bezwaar maakt;
- waarom u bezwaar maakt;
- uw handtekening;
- het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent.