Tekort aan personeel
Op dit moment is er een groot personeelstekort in de zorg. Dat geldt helaas ook voor de huishoudelijk ondersteuning. Dat is een landelijk probleem. Zeker in de vakantieperiode zijn de gevolgen daarvan te merken. De zorgaanbieders proberen de huishoudelijke ondersteuning zo goed mogelijk te regelen. In de zomerperiode lukt het vaak niet om de bestaande planning uit te voeren.
Wat betekent dat voor inwoners van Rijssen-Holten?
- Heeft u al ondersteuning bij het huishouden?
- Uw zorgaanbieder kijkt naar wat mogelijk is met de beschikbare medewerkers. Zij proberen rekening te houden met gemaakte afspraken en uw persoonlijke omstandigheden. Dat is in de huidige personele situatie echter niet meer vanzelfsprekend. Voor de vakantieperiode betekent dit in veel situaties dat u minder vaak of korter ondersteuning krijgt. Of u krijgt ondersteuning op een andere dag of tijdstip dan uw voorkeur. Uw zorgaanbieder maakt afspraken met u over de mogelijkheden tijdens de vakantie van uw vaste hulp.
- Heeft u ondersteuning bij het huishouden aangevraagd?
- Dan kan het door personeelstekort wat langer duren dan gebruikelijk voordat de ondersteuning opgestart kan worden. Ook kan het zijn dat het langer duurt voordat u ondersteuning krijgt van een vaste medewerker. Uw zorgaanbieder neemt contact met u op om afspraken te maken.
Wat vragen we van u?
De zorgaanbieders doen hun uiterste best om de nodige ondersteuning te bieden. Als gemeente willen wij u om begrip vragen voor dit personeelsprobleem. Daarnaast vragen wij u om in uw persoonlijke netwerk aandacht te hebben voor familie, buren en kennissen die huishoudelijke ondersteuning krijgen. Mogelijk kunt u een handje helpen als de vaste hulp niet langs kan komen.