Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Holtense kinderen denken mee over toekomst ruïne Kasteel de Waerdenborch

18 oktober 2024

Kinderen die meedenken over het behouden van de bijzondere ruïne van Kasteel de Waerdenborch in Holten. Hoe gaaf is dat?! Dat vindt wethouder Erik Wessels van de gemeente Rijssen-Holten ook. Daarom reikte hij op donderdag 17 oktober de prijzen uit aan de winnaars van de tekenwedstrijd voor de ruïne van Kasteel de Waerdenborch in Holten.

In september hebben leerlingen uit groep 7 en 8 van Daltonschool de Holterenk meegedaan aan een tekenwedstrijd. Zij mochten hun ideeën geven over wat er met de ruïne van Kasteel de Waerdenborch moet gebeuren. Het doel van deze wedstrijd was om kinderen, leerkrachten en ouders meer te betrekken bij de geschiedenis van Holten en de ruïne. Zo willen we de ruïne aantrekkelijker maken als plek om samen te komen.

“Wat zou jij willen doen op deze plek?”

De opdracht was: “Wat zou jij willen doen op deze plek, zodat iedereen kan zien dat hier een kasteel heeft gestaan?” Het ging er niet om het kasteel precies na te bouwen, maar om nieuwe ideeën te bedenken. Denk aan leren en informeren, spelen en bewegen, of samenkomen. De kinderen bedachten allerlei creatieve plannen, zoals een standbeeld, een trekpont, een speeltuin en zelfs een praatpaal!

Dit zijn de winnaars!

Het was best lastig om een keuze te maken, maar we hebben 3 tekeningen uitgekozen. Daarbij hebben we gelet op drie thema’s die vaak terugkwamen: spelen en bewegen, leren en informeren, en samenkomen. Hieronder vind je de winnaars en de beoordelingen van de jury.

3e prijs: Roos uit groep 8

“Deze tekening geeft een prachtig overzicht, met goed gebruik van de ronde vorm van de ruïne. Het is meteen duidelijk wat alles is! De informatieborden aan de rand combineren leren en spelen: door op knoppen te drukken krijg je informatie. Ook zijn er standbeelden die je doen nadenken over vroeger. De ronde bankjes in het midden zijn ideaal om samen te komen, met uitzicht op een standbeeld van het oude kasteel. En natuurlijk kan je ook een ijsje halen bij het kraampje in de hoek. Een heel mooi geheel!”

2e prijs: Daan uit groep 7

“Deze tekenaar heeft out of the box gedacht en een eigen draai aan de opdracht gegeven. Je ziet een mooi getekend kasteel en door de poort een kraampje. Het idee is om elke eerste zondag van de maand een markt bij de ruïne te organiseren. Een geweldig idee om samen te komen! Of je op een markt ook kunt spelen en leren, hangt natuurlijk af van het soort markt, maar er zijn veel mogelijkheden!”

1e prijs: Liza uit groep 7

“Deze tekening combineert mooie ideeën, zoals een avonturenpad om te wandelen. Er zijn standbeelden van ridders te paard waar je naast kunt zitten om je zelf een ridder te voelen. Ook zijn er informatieborden met tekst én geluid, plekken om uit te rusten en een speeltuin. Bovendien is er veel ruimte voor de natuur. Alles komt samen in het labyrint bovenaan de tekening. Je ziet dat deze tekenaar er veel tijd en plezier in heeft gestoken!”

Kinderen leren over geschiedenis

De tekenwedstrijd helpt niet alleen om de ruïne bekender te maken, maar ook om kinderen te leren over de geschiedenis van Holten. De ideeën van de kinderen worden meegenomen in het uiteindelijke plan voor de ruïne. Zo wordt het een plek die zowel leuk als leerzaam is.